Vriesestraat 115 3311 NP Dordrecht E. info@amzorgmanagement.nl T. 078-6130030 F. 078-6317080 M. 06-52072696 |
DORDRECHT – Er ging in de adventsweken een gerucht onder de zwakkeren in onze samenleving. Zo van: ,,We hebben gehoord dat…”
Maar geruchten zijn van alle tijden en al eeuwen oud. Je komt het zelfs tegen in de Dordtse Bijbel. Hoofdstuk 2 van het Matteüs evangelie. Koning Herodes hoort iets over de geboorte van een nieuwe koning. De vorst schrikt zich een ongeluk, weet de waarheid niet te achterhalen en dus mobiliseert hij zijn moordbrigade. Gevolg? Alle jongetjes van 0 to 2 jaar in Betlehem worden om zeep gebracht. Maar er is nóg een verhaal. Een handvol Judeërs, wijzen uit het oosten, hebben ook een gerucht vernomen en ze volgen een ster. Mannen met poen, want als ze in het plaatselijke café in Betlehem een kind in een kribbe vinden komen ze met de nodige verrassingen. En die zijn niet misselijk. Letterlijk staat er: ze openen hun schatkisten en bieden hem geschenken aan: goud, wierook en mirre. Opmerkelijk Er ging een gerucht door de stad en wat méér is: het klopt. Enkele Dordtse ondernemers, in hun vrije tijd lid van het bestuur van de Dordrechtse Ondernemersvereniging (DOV), hebben 225 verrassingspakketten aangeboden bij de voedselbank, bestemd voor burgers die dat dringend nodig hebben. Een opmerkelijke stap. Ondernemers die zich inzetten voor de zwaksten in de samenleving. Heet dat soms maatschappelijk ondernemen? ,,Zo heb ik dat niet bekeken”, zegt Anneke Maagdenberg-Wedemeijer lachend. ,,Nee, dit valt niet onder de veelgehoorde term ‘maatschappelijk ondernemen’. Ik denk dat je dit initiatief beter kunt omschrijven als ‘ondernemen met oog voor maatschappelijk zwakkeren’. Luxe ,,Weet je, toen wij met het team van AM Zorgmanagement zaten te brainstormen over ons relatiegeschenk van dit jaar, bedacht ik opeens dat we feitelijk over een luxe ‘probleem’ nadachten. Daarover doorpratend, kwamen we op mensen die het op dit moment moeilijk hebben. We denken dat onze relaties – die allemaal een baan hebben – niet in die lastige positie verkeren. Wat zouden wij dan toevoegen met een relatiegeschenk? Waarschijnlijk een glimlach, dat wel, maar of het echt een wezenlijk verschil zou uitmaken tijdens de kerstdagen, dat valt te betwijfelen. Daarmee was dan het idee geboren een kerstgeschenk te geven aan mensen voor wie het écht een verschil maakt.” Betrokkenheid Maar een zelfstandige ondernemer investeert toch alleen om zakelijk te scoren? Anneke: ,,Ik vermoed dat het voor veel ondernemers wel zo is; wij werken in de zorg en die sector kenmerkt zich over het algemeen door een wat grotere betrokkenheid bij mensen die ziek, hulpbehoevend of weerloos zijn. Zakelijk zullen we er niet mee scoren, maar het voelt erg goed om te weten dat 225 gezinnen een tas vol verrassingen krijgen”. Wat dit gebaar met het naderend kerstfeest heeft te maken? Anneke is er duidelijk over: ,,Je kunt het zeker ook zien in de context van maatschappelijke issues. Natuurlijk is er materiële armoede, maar er is een nog grotere armoede in betrokkenheid met en voor elkaar”. ,,Wij lossen met ons gebaar de maatschappelijke armoede hier niet mee op, maar misschien geven we mensen die het niet zo breed hebben wel de erkenning dat wij ons bewust zijn van hun situatie. Voor mijzelf is Kerst altijd een van de momenten dat ik me realiseer hoe bevoorrecht ik ben met mijn gezin, familie en vrienden. Ik kom uit een gezin waar er op gewezen om altijd te kijken naar mensen die het minder hebben dan jij en vervolgens je zegeningen te tellen. Als je dat in je rugzak hebt, ben je rijk voor het leven”. Aandacht En toch…Wat hopen jullie met je daad te bereiken. Een àppel op de samenleving, inclusief de ondernemers? ,,We hebben al iets bereikt”, zegt ze met overtuiging. ,,Toen ik Cees van der Poel van Albert Heijn in Wielwijk benaderde om een pakketje samen te stellen voor 225 gezinnen, bood hij spontaan aan om daar ook nog het een en ander bij te doen en alles in een boodschappentas te verpakken. Van Cees weten we dat hij wel vaker iets doet voor minder bedeelden. Maar zou het niet geweldig zijn, als andere ondernemers op de gedachte worden gebracht om ook iets te doen voor mensen die het moeilijk hebben? Ik denk dat er best ondernemers zijn die iets willen doen, alleen zijn ze misschien nog niet op dat idee gekomen. Nog mooier is als mensen dit lezen en ineens aan iemand, of een gezin, denken die misschien wel een extraatje kon gebruiken. Als ze dat omzetten in een daad en een aardigheidje of een beetje aandacht geven, dan hebben we toch iets geweldigs bereikt? Als dat geen mooie kerstgedachte is…” Blij Gerdien Hodzelmans, coördinator logistiek van de voedselbank en penningmeester Jan Flach zijn ongelofelijk blij met de beschikbaar gestelde pakketten. ,,Er is veel stille armoede in onze stad”, vertelt Gerdien. Zelf beschikken we over honderden adressen van burgers die van onze hulp afhankelijk zijn, maar wellicht is het een topje van de ijsberg. Daarom is het geweldig wat deze ondernemers ons, en dus de mensen die van de voedselbank afhankelijk zijn, nu hebben aangeboden. Het is een fantastisch gebaar in deze winterse dagen”. Jan Flach beaamt dat. Hij is namens de georganiseerde PKN kerken en als lid van het College van Diakenen heel praktisch bij het werk van de voedselbank betrokken. Wat hem betreft heel logisch. ,,We geven, geïnspireerd door ons geloof, handen en voeten aan deze vorm van hulp. Dat noem ik geloof in de praktijk van elke dag”, zegt hij met overtuiging. Download hier de volledige krantenpagina |